مقالات

فواید استفاده از دستگاه های پرکن مایعات

فواید استفاده از دستگاه پر کن مایعات _1

فواید پرکن مایعات

یکی از مهم ترین بخش های تولید هر محصول، بسته بندی و آماده سازی محصولات برای فروش میباشد. از همین رو میتوان گفت، بسته بندی محصولات یکی از حساس ترین و مهم ترین مراحل تولیدی میباشد.

برای بسته بندی محصولات در بیشتر مواقع از دستگاه شیرینگ پک استفاده میکنند. اما وقتی محصول تولید شده جنسیتی از جنس مایع داشته باشد، مراحل تولید و پر کردن ظرف محصولات کمی به مشکل بر میخورد و امکان دارد در کیفیت محصول تاثیر بسیار زیادی بگذارد. در همچین مواقعی میتوان از دستگاه های پرکن مایع کمک گرفت.

این دستگاه ها در مدل های مخلفی تولید میشوند تا همواره بتوانند در کار به شما کمک کنند. این دستگاه ها باعث بالا رفتن در دقت کار و پایین آوردن هزینه ها و از طرفی دیگر کم کردن دخالت نیروی انسانی و بروز خطا در روند ساخت محصول میشود.در این مقاله برای شما فواید و خصوصیات هر یک از انواع مختلف دستگاه پرکن مایع را برای شما آماده کرده ایم تا اگر شما هم قصد خرید و استفاده از این دستگاه هارا در برنامه کاری خود قرار داده اید، در خرید دستگاه به مشکل برخورد نکنید و بهترین دستگاه را برای زمینه کاری خود تهیه کنید.

 

Liquid filling machine

تفاوت انواع دستگاه پرکن مایعات

از آنجایی که مواد مایع طیف گسترده ای از شکل و ویژگی را در خود جای داده اند، دور از انتظار نیست که برای هر مدل از مایع، دستگاهی مخصوص ساخته شده باشد. این امر باعث افزایش در کیفیت کار و افزایش دقت در پر کردن ظرف ها میباشد. برای مثال کاملا قابلا درک است که از دستگاه مخصوص پر کردن ظرف شیر، نمیتوان از مایعی غلیظ مانند عسل برای پر کردن ظرف ها استفاده کرد.

این کار باعث بیرون ریختن قسمت زیادی از مایع به بیرون از ظرف میشود. این کار حتی میتواند باعث گرفتگی شیلنگ های نازل شود و حتی پمپ هارا بسوزاند. از همین رو، برای جلوگیری از این اتفاق ها، دستگاه های پرکن مایع در مدل های مختلفی تولید شده اند. در پایین توضیح کوتاه و مختصری درباره مواد غلیظ و مواد رقیق آورده شده است. در مقاله ای دیگر درباره تفاوت های دستگاه پرکن مایعات رقیق و غلیظ به صورت خیلی دقیق و کامل صحبت شده است که میتوانید با مراجعه به آن اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

پرکن مایعات غلیظ(سیلندر پیستون) و رقیق(پرکن ثقلی)

  • دستگاه پرکن مواد غلیظ : مواد غیلظ به موادی گفته میشود که گرانروی بالایی دارند. این به این معنی میباشد که این مواد در برابر جاری شدن، از خود مقاومت نشان میدهند و به نوعی میتوان گفت کمی سفت هستند.این دستگاه مخصوص پر کردن با این مواد مایع، از نازل های مخصوص و متفاوت ساخته شده اند. دستگاه پرکن سیلندرپیستون مناسب این نوع مایعات است.
  • دستگاه پرکن مواد رقیق : این مواد بسیار روان هستند و در برار جاری شدن از خود مقاومتی نشان نمیدهند و سریعا به شکل ظرفی که در داخل آن قرار دارند را به خود میگیرند. از دستگاه پرکن مایع رقیق، در جابه جایی مواد از مخزن به ظرف، به دلیل جاری شدن بسیار راحت تر و سریع تر است. برای مایعاتی مانند آب، شیر و در کل مایعات رقیق ، دستگاه پرکن مایعات ثقلی باید تهیه کنید.

دستگاه پرکن مایعات ثقلی و سیلندر پیستون

فواید استفاده از دستگاه های پرکن مایعات

استفاده از دستگاه های پرکن مایع، قابلیت و ویژگی های خیلی بیشتری نسبت به پرکردن ظرف ها با استفاده از نیروی انسانی دارد. یکی از این ویژگی ها صرفه جویی در میزان هزینه های میباشد. با استفاده از یک دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک نیاز به نیروی انسانی کمتری خواهید داشت و از همین رو بسیاری از هزینه ها کاهش پیدا میکند. برخی دیگر از ویژگی های دستگاه های پرکن مایعات در زیر آمده است.

دقت پر کردن

  • دقت در پر کردن ظرف ها بسیار مهم بوده و میتوان گفت یکی از مهم ترین بخش های این کار میباشد
  • میزان اشتباه در مقدار مایع موجود در ظرف در روش پر کردن با دست بسیار زیاد میباشد و میتواند باعث پایین آوردن کیفیت محصول شما شود.
  • اگر بطری ها توسط اپراتور پر شوند علاوه بر بهداشتی نبودن امکان هدر رفت محصول نیز بالا میرود.

برای درک بهتر این مسئله میتوان این مثال را زد که فرض کنید تولید کننده آبمیوه هستید ، قیمت هر یک بسته 10 هزار تومان میباشد و شما در هر بسته 1 لیتر آبمیوه قرار داده اید. دقت در پرکردن ظرف ها به صورت دستی با سختی زیادی مواجه است و این امکان وجود دارد که در یک بسته 1.2 لیتر آبمیوه وجود داشته باشد و در محصول دیگری 0.8 لیتر آبمیوه وجود داشته باشد. این امر باعث از بین رفتن کیفیت در بسته بندی و از دست دادن مشتری ها شود.
از طرفی دیگر فرض کنید که شما روزانه 5 هزار عدد از این بسته را به فروش میرسانید. این به معنی فروختن 5000 لیتر آبمیوه میباشد. تصور کنید که اشتباه در پیمانه دستی و قرار دادن 1.1 لیتر از آبمیوه که باعث فروش 5500 لیتر آبمیوه میشود چه ضرر سنگینی را میتواند به شما وارد کند. از همین رو دستگاه های پرکن مایع را به شما پیشنهاد میدهیم. چراکه این دستگاه ها دقت بسیار بالایی در پر کردن ظرف ها را دارند.

زمان پر کردن

مقدار زمانی که طول میکشد تا یک ظرف پر شود و به مرحله بعدی بسته بندی برود، برای یک تولید کننده حرفه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دستگاه های پر کن مایع سرعت چند برابری نسبت به روش پر کردن دستی محصولات را دارا هستند.
دستگاه های پرکن مایع دارای جایگاه نازل هستند که با توجه به نیاز، میتوان اعداد آن ها را کم و زیاد کرد. از همین رو میتوان به این قضیه پی برد که میزان زمان پر شدن یک ظرف با دستگاه بسیار کمتر از پرشدن یک ظرف با دست طول میکشد.

عدم دخالت دست

استفاده کمتر از نیروی انسانی باعث پایین آمدن هزینه ها و دخالت دست در روند تولید محصول خواهد شد و میتوان گفت محصول از کیفیت بهداشتی بالاتری برخوردار است. از همین رو این امر باعث بالا رفتن مقدار فروش شما میشود و به سود بالاتری دست پیدا خواهید کرد.

فواید استفاده از دستگاه پر کن مایعات _2

کاربردها و فواید استفاده از دستگاه های پرکن مایعات

دستگاه های پرکن مایع به دو حالت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار یافت میشوند. تولید کنندگان میتوانند با توجه به نیاز خود یکی از حالت های اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک را برای تولیدی و یا شرکت خود خرید کنند. در ادامه ویژگی و نحوه کار با هر یک از مدل های دستگاه پرکن مایع را برای شما آماده کرده ایم.

فواید دستگاه پرکن مایع اتوماتیک

این دستگاه ها معمولا در تولیدی هایی استفاده میشود که خط تولید ثابت و معینی دارند و این دستگاه های به صورت اتوماتیک مقدار معینی از مایع را داخل ظرف میریزد و منتظر محصول بعدی میماند و به محض رسیدن ظرف بعدی، آنرا آنطور که برنامه ریزی شده است پر میکند.برای درک بهتر میتوان به تولیدی های شیر و لبنیات اشاره کرد.

ظرف های مخصوص در روی نوار نقاله ای قرار میگیرند و وقتی به زیر نازل ها میرسند متوقف میشوند، در این مرحله نازل ها ظرف هارا پر کرده و بعد از پر شدن ظرف ها به ادامه مسیر ادامه دهند و باقی مراحل تولید صورت میگیرد.
مقدار مایعی که داخل ظرف ریخته میشود توسط هیچ اپراتوری شناسایی نمیشود و دستگاه با توجه به ظرفیت ظرف و سنسور ها همه آنهارا دقیقا به یک اندازه پر میکند. این کار باعث پایین آوردن احتمال خطای انسانی میباشد .

دستگاه پرکن مایع نیمه اتوماتیک

این دستگاه ها معمولا در تولیدی هایی استفاده میشوند که نیازبه تعیین حجم برای هر ظرف نیاز است. برای مثال تولیدی روغن زیتون را در نظر بگیرید که نیاز دارد 10 عدد ظرف 20 لیتری ، 100 عدد ظرف 1 لیتری و 30 عدد ظرف 5 لیتری را پر کند.

خوب کاملا مشخض است که برای پر کردن این ظرف ها نیاز به یک اپراتور است که ناظر پر شدن ظرف ها باشد و تنظیمات دستگاه را به شیوه دلخواه تنظیم کند. اپراتور این کار را با قرار دادن ظرف مورد نظر بر زیر نازل و فشار دادن پدالی که باعث جاری شدن مایع در ظرف میشود انجام میدهد.

نتیجه گیری نهایی

با توجه به مسائل گفته شده میتوان به این نتیجه رسید ، استفاده از دستگاه پر کن مایعات غلیظ و یا با توجه به محصول تولید شده استفاده از دستگاه پرکن مایعات رقیق در واحد های تولیدی میتواند به بهبود کیفیت و افزایش سرعت در خط تولید کمک فراوانی کند. این دستگاه ها نقش کلیدی در کارخانجاتی که به نحوی با انواع مایعات سرو کله دارند بازی میکند. شما میتوانید انواع پرکن مایعات را از شرکت شایان صنعت تهیه کنید. تمامی دستگاه ها تا یکسال گارانتی دارند و به سرعت به سراسر کشور ارسال میشوند.